Vitamin D-mangel øker risikoen for parkinson

To nye forskningsstudier viser at lavt nivå av vitamin D kan gi økt dødelighet av hjerneceller og økt risiko for nevrodegenerative sykdommer.

| 14.07.2010 11:56

En finsk studie viser at mangel på vitamin D kan gi økt risiko for å utvikle Parkinson. Hos deltakerne med lavest vitamin D-nivå var risikoen for å utvikle parkinson tre ganger større en hos de med mest vitamin D i blodet.

Leder for nevrologisk avdeling ved Oslo Universitetssykehus, professor Espen Dietrichs, sier til Dagbladet at han mener disse undersøkelsene er interessante, fordi de viser at de som har for lite vitamin D over lengre tid i større grad har utviklet nevrodegenerative sykdommer. Dette viser en overdødelighet av hjerneceller og at nok vitamin D er med på å beskytte hjernecellene.

Funnene antyder at et lavt vitmain D-nivå kommer før sykdommen og ikke som en følge av den.

Dietrichs uttaler at helsebudskapet er at vitamin D-mangel er usunt, nettopp fordi vi får for lite sol i vinterhalvåret og anbefaler å følge myndighetenes kostråd.

Avdelingsoverlege ved nevrologisk avdeling på Haukeland universitetssykehus Ole Bjørn Tysnes påpeker at det ikke er mulig å si at vi på den nordlige halvkule er mer utsatt for å utvikle parkinson, blant annet fordi parkinson er vanskelig å diagnostisere. Han advarer også mot å tro at vitamin D.tilskudd vil redusere risikoen for å utvikle parkinson, fordi det også kan være andre forhold enn selve vitamin D-tilskuddet som gjør at de som har deltatt i studiene har lave nivåer av vitamin D i blodet.

Du kan lese hele artikkelen i Dagbladet 14.07.2010